Daar zijn we weer, intussen het een en ander gezien

7 december 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Datum 20 november 2018

Van Napier

Boodschappen,tanken, fietsendrager weg laten zetten en we zijn weer onderweg. We gaan over de 2 en stoppen op een aantal plekken. 1ste stop in Dannevirke was echt niets. 2de stop Greytown wat een leuk stadje is. Proberen de ferry te boeken voor 22-11 maar die is vol, alleen nog ruimte voor 21-11 om 9:00 uur, dus morgen weer door. Wat het voordeel is van de camper je komt aan en je kunt meteen aan de drank.

Naar Wellington

Datum 21 november 2018

Van Wellington

7:00 uur rijden we de camping af. Zijn nu aan boord en varen zo meteen door de Marlborough sounds wat een prachtig gezicht zou moeten zijn. Inderdaad het is een prachtige gezicht om door deze fjorden te varen. We slaan ons kamp op bij de Hr. de Jager net voorbij Cancastownm helemaal alleen op de camping. Wat langs de rivier slenteren en lekker opwarmen in de zon. We koken in de gezammelijke keuken en er komt nog iemand de camping op rijden. Hij heeft als diner rode wijn, camenbert en stokbrood bij zich. Wij nodigen hem uit om meet te eten we hebben genoeg het camenbertje wordt natuurlijk ook gedeeld. Hij komt uit Berlijn en viert vandaag zijn 60tigste verjaardag wat een toeval toch. Ik pluk wat bloemen Rinus zet de koffie en we zingen lang zal hij leven.

Naar Canvastown

Datum 22 november 2018

Van Canvastown

In de middag komen we in Kaiteriteri aan, onderweg wat stops gemaakt in leuke dorpen en groen lip mosselen gekocht. Die zijn lekker en veel vlees. Wasje gedaan en voor de camper gehangen. Ook hier zijn de weersverwachtingen niet goed voor de komende dagen. Alleen morgen 1 goeie dag.

Naar Kaiteriteri

Datum 23 november 2018

Van Kaiteriteri

Om 9:00 uur de boot en laten ons afzetten op Medley beach om vandaar terug te lopen. Prachtige baaien zien we zoals ze altijd in reisbrochure te zien zijn. Mooie wandeling om 16:00 uur stappen we weer op de boot appel tree bay die ons weer naar Kaiteriteri brengt.

Datum 24 november 2018

Van Kaiteriteri

Stop bij New Zealands Longest swingbridge nou nou dat was niet erg bijzonder, wel wat informatie over de goldrush die hier geheerst heeft rond  1886. Rijden door de Buller gorge wat dat dan weer wel spectaculair is. In Westport op een vrij camping aan zee. We gaan op het strand wandelen waar enorme hoeveelheden wrakhout liggen. Hier zien een minder vredig Tasman zee maar juist een hele onstuimige

Naar Westport

Datum 25 november 2018

Van Westport

Cape Fouldwind waar de branding van de Tasman Zee onstuimig tegen de klippen slaat, een machtig mooi aanzicht. De robben kolonie was op vakantie denk ik. Soms passeren we dorpen en in een oogwenk zijn we die dan weer voorbij. De pancake rocks zijn verbluffend mooi. De route vandaag loopt voor het grote deel ,langs de kust. Ook in Greymouth weer uit wandelen en koken in de gezammelijke keuken waar we aan de praat raken met een jong stel uit Nederland die voor 1 jaar aan het reizen zijn. Heel relaxte avond.

Naar Greymouth

Datum 26 november 2018

Van Greymouth

Shantytown openluchtmuseum waar je alles te weten komt over ten tijde van de goldrush. Hokitika het bewerken van  de jade stenen gezien. De amuletten van deze steensoort zijn voor de Maori’s van vel betekende waarde. Rond 18:00 uur aankomst in Franz Josef.

Naar Franz Josef

Datum 27 november 2018

Franz Josef

Een pittige wandeling gemaakt over redelijk technisch parcours naar de glacier. De klim werd beloond met een goed uitzicht op de gacier. Lekker dagje buiten gespeeld.

Datum 28 november 2018

Franz Josef

De was gedaan en hopelijk blijft het droog vandaag, dan hebben we weer een fris bed. Koffie drinken in het stadje en om 11:00 uur ons melden voor het heli hiken. We worden met een helikopter op de glacier afgezet, waar de gids Meaghan ons op wacht. Ze laat ons prachtige dingen zien zoals ijsgrotten, watervallen en verteld ontzettend veel over glacier en natuurlijk vooral over deze. Na ruim 2uur worden we weer met de helikopter opgehaald en zijn weer een ervaring rijker. We gaan naar de hot pools om even bij te komen. Zo,n 38 graden bad is toch wel erg ontspannend.

Datum 29 november 2018

Van Franz Josef

Op de zalmen boerderij 2 grote stukken zalm gekocht voor vanavond op de BQ. stop bij Knight Point Lookout weer met de prachtige blauw Tasman zee. Het plaatsje Haast is kleiner dan gedacht, maar we kunnen in elk geval voor vanavond nog wat groente kopen. Ergens onderweg nog een kleine waterval die redelijk dicht aan de snelweg lag. De snelweg is hier gewoon een 2baanse weg en alle bruggen zijn enkel baans. We gaan door de Haas pass. Leuk om hier wat over op te zoeken met google. Staan op een DOC camping aan het Wanaka meer en hebben prachtig uitzicht over het meer en de omliggende bergen.

Naar Wanaka meer

Datum 30 november 2018

Van Wanaka meer

De slingers hangen in de camper, we nemen een bad in het ijskoude Wanaka meer (nou ja tot onze knieën ongeveer) Op weg naar Queenstown. De luchten en de meren in dit gebied zijn onbeschrijfelijk mooi, je kunt wel na elke bocht willen stoppen. Lunchen in een 155 jaar oud hotel in Gardona. Arrowtown leuk om gezien te hebben. In Queenstown is het een al toerisme, waar je de meest adrenaline verhogende attracties kunt boeken en de prijzen hiervoor zijn niet mis. Wat een luxe voor mijn verjaardag cocktail  drinken en uitgebreid diner. Jammer dat Rinus me niet naar de camping wil dragen.

Naar Queenstown

Datum 1 december 2018

Queenstown

We hebben ons niet laten verleiden voor dure attractie en hebben een dag gefietst langs de rivier en het Hayes meer

Datum 2 december 2018

Van Queenstown

Op tijd vertrokken, in Te Anau wat informatie vergaard en een cruise geboekt voor de Milford Sounds. Camping omgeven door de bergen met besneeuwde toppen. Winderig en zandvliegen maar goed uitzicht. DOC camping de ranger komt even langs om geld te innen en het slot van de toilet repareren. Het is aan de doorgaande weg maar na 19:00 komt er echt niemand meer langs. 2 campers en 1 personenauto op deze plek heerlijk rustig.

Naar Camping kiosk greek

Datum 3 december 2018

Van Milford Sounds

Wat zal ik er van zeggen het begint natuurlijk behoorlijk eentonig te worden, het was prachtig werkelijk heel terecht dat dit bij de highlights van Nieuw Zeeland staat. Als je ooit naar het Zuidereiland gaat moeten de sounds echt in wensen pakket staan. We hebben vandaag geboft met het weer. De komende dagen komt er veel regen, onweer en harde wind.

Naar Manapouri

Datum 4 december 2018

Van Manapouri

De versteende overblijfselen van een woud dat miljoenen jaren geleden bedolven raakte en bij eb is het meeste te zien hiervan en kun je op zoek naar fossielen van takjes en bladeren. Het begon vloed te worden en hebben helaas geen fossielen gevonden maar wel redelijk wat versteend hout. We hopen hier ook geel oog pinguïns, zeerobben te zien. Wel geteld 2 pinguïns.

naar Curiobay

Datum 5 december 2018

Van Curiobay

Onderweg Clifden suspension bridge, Purakaunui watervallen die over 3 terrassen naar beneden valt en de Jacks Blowhole. Zijn op tijd op de camping en gaan met de bus de stad in. Een aantal gebouwen uit laat 19 eeuw van tijdens de goudkoorts. Verder geen bijzonderheden. We zouden 2 nachten blijven, maar besluiten om door te rijden.

Naar Dunedin

Datum 6 december 2018

Van Dunedin

Vanochtend de peninsula Dunedin het enige kasteel in heel Nieuw Zeeland. Is in privé bezit van Fam. Baker die er alles aan doen om het goed te onderhouden. Het Royal Albatros centre waar we zowat uit onze broek waaien. Geen albatros gezien en ook geen kleine blauwe pinguïn, waarschijnlijk waren ze te klein en zodoende aan het oog onttrokken. Moeraki boulders weer zo’n  fenomeen van hoe komen en waarom komen die hier, kogelronde zware rotsen zien eruit als knikkers maar dan wel wat aan de grote kant. Vooral goed te zien bij de eb. Oamaru blijkt een verrassend leuk stadje te zijn met Victoriaanse gebouwen.

Naar Oamaru

Datum 7 december 2018

Van Oamaur

Beetje door de stad dolen en ons verbazen over de architectuur, blijkt dat al die gebouwen ontworpen zijn de dezelfde architecten. Griekse zuilen in het front van de gebouwen met ornamenten op de gevels en zuilen. Apart om dat hier tegen te komen. De rit over de Highway 1 naar Christchurch is ronduit saai

Naar Cristcurch

1. Debby branderhorst:
    7 december 2018
    Nog van harte gefeliciteerd annie. Wat leuk weer om jullie verhalen te lezen. Xxx
  2. Sjan Heijmans:
    7 december 2018
    Geweldig om weer een verslag te lezen .Wat een mooie ervaringen voor jullie, en natuurlijk ook een beetje voor ons. Heeft Rinus jou echt niet terug gedragen op je verjaardag? dat valt mij toch wel een beetje tegen van hem. Een beetje meer galanterie had ik toch wel van hem verwacht. Maar ja< wat je zelf kunt moet je zelf doen ook vanaf een bepaalde leeftijd. haha. Ik ga zo meteen naar klassiek met Kees. Dus ik ga ook een ervaring rijker worden vanmiddag.
    Kus en dikke knuffel. Jan/ Sjan.
  3. Ingrid:
    7 december 2018
    Gaaf hoor! Prachtige foto’s ook😍. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag😁
  4. Margot:
    Hoi Annie en Rinus,
    Leuk ja om weer mee te mogen maken wat jullie allemaal voor indrukken opdoen. Vóór het lezen inderdaad Google erbij en dan even opzoeken waar jullie zijn en wat voor afbeeldingen erbij horen. Zo worden wij ook een beetje (surrogaat) wereldreizigers. De foto van dat mooie strand is super maar vooral die gletsjer is heel mooi! Op naar het volgende verslag!
    groetjes,
    Theo en Margot
  5. Marinda:
    Hallo Annie en Rinus,
    Geen idee of onze felicitatie voor je verjaardag is aangekomen per app. Mocht dat niet zo zijn; dan alsnog van harte gefeliciteerd! We krijgen weer een aardige indruk van jullie mooie reis. Veel genieten van alle natuur is de hoofdmoot zo te lezen. Zondag vieren we ons feest in Rockanje, we zullen jullie missen. Veel plezier nog groetjes Marinda en Willem
  6. Humphry en Hannie:
    8 december 2018
    Hoi Annie en Rinus.
    Heerlijk om jullie belevenissen weer te lezen en een beetje mee te genieten van de mooie reis. Liefs van ons
  7. Anja:
    8 december 2018
    Hoi Annie en Rinus, Annie nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wel beetje laat maar ontzeeeeetttttend gemeend!
    zoveel herkenning in jullie reizen; op dat strand met al dat hout heb ik ook gewandeld, ook de helihike bij frans jozef gedaan. milford sound, toen ik daar kwam had het tevoren ontzettend geregend, maar dat had dan ook als resultaat ontzettend veel watervalletjes. Geniet ze nog!!! liefs, anja
  8. Marij:
    9 december 2018
    Altijd weer leuk om de reis te volgen, geniet van het vervolg van jullie reis.
  9. Trudy:
    10 december 2018
    Super leuk om weer te lezen wat jullie zoal beleven ! En ja: dat is nou eens een andere verjaardag dan normaal, Annie: heerlijk ! Nog heel veel plezier daar en dat jullie nog veel moois mogen meemaken daar. Geniet er nog van en dikke kus van Ad en mij !!! Ad en Trudy