Het zit er weer bijna op

23 december 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

De laatste dagen zijn we in Auckland en hadden gehoopt om 1ste kerst dag op het strand te kunnen liggen en misschien iemands BQ te kunnen  gebruiken het is nu 23 december en de voorspellingen zijn ca. 100% regen voor de komende dagen, dan gaan we maar iets anders bedenken. Dit is het laatste verslag, hopelijk iemand jullie er een beetje van genoten net zoals wij heel veel genoten hebben.

Christcurch

Zonnetje schijnt heerlijk ontbijtje in de ochtend. Op de fiets naar de stad. Eind 2010 begin 2011 is een groot gedeelte van deze stad verwoest door een aardbeving. De puin is gereed. Er is volop parkeer gelegenheid. Maar ze zijn erg hard bezig om de stad weder op te bouwen. Ze hebben er al een aantal klaar. Dat zijn toch wel in het oog springende moderne architectonische gebouwen. De kathedraal is zo verwoest dat ze deze naar alle waarschijnlijkheid niet meer hersteld kan worden. Als alternatief is er door een Japanner een kathedraal van kartonnen buizen ontworpen en gerealiseerd. Bijzonder om te zien. Een takke eind fietsen om met de gondel naar boven te gaan en een mooi uitzicht te hebben. Plan voor de komende dagen besproken.

Datum 9 december 2018

Christcurch

Eerst de zondag markt bij de Riccarton race court, heeft een beetje festival sfeer met veel foodtrucks en live muziek. Families zitten in het gras wat te kletsen er is van alles te koop. Groente, fruit kleding, tweedehands spullen etc. Een stop bij de cathedral cliffs in een mooi baai. Fantastische plek voor de lunch. In Kaikoura lopen we het stadje in en langs het strand/spoor weer terug. Op alle vakantie parken is altijd een gezamenlijke keuken. Waar we altijd gebruik van maken. Je hebt veel meer ruimte en soms een gesprek met andere reizigers. Ook moet je regelmatig water tanken en vuil water afvoeren accu opladen etc. en daar kun je op deze campings gebruik van maken.

Naar Kaikoura

Datum 10 december 2018

Kaikoura - Wellington

Spannend vandaag ga ik met dolfijnen zwemmen Yeah, en Rinus gaat mee om te kijken. We moeten ons om 8;30 melden en daar vertellen ze ons dat de zee nogal woelig is en als we willen kunnen we later gaan of annuleren. Later gaan is geen optie omdat we de ferry al hebben betaald voor vanavond. Ik besluit op toch mee te gaan hoe erg kan het zijn en geef aan dat ik niet gewend ben om in zee te zwemmen en ik hulp nodig heb bij het snorkelen. Het is niet dat ik het nooit gedaan heb maar wat tips en trucs kan handig zijn. De zee is dus echt wel woelig het bootje duikt soms meer dan 1 meter naar beneden. Dan op het achterdek snorkel les. Ik ben nog nooit zeeziek geweest maar nu dus wel, zelfs Rinus die oude zeeman heeft er last van. Er loopt al iemand rond met een emmer. Ze vinden redelijk snel de Dusky dolfijnen en we moeten ons gereed maken om van boord te gaan. Hop met 9 personen het water in. Wow de zee is me toch te woelig te golven te hoog te spannend voor mij. Ik ga terug aan boord en zie wat bleek rondom mijn neus en heb ook een kots emmer nodig. En er zijn echt veel dolfijnen bij de mensen die wel in het water liggen. De dolfijnen zwemmen onder hun door maken sprongen en duikelen in het rond. Echt kei gaaf.  Ik zie het voorovergebogen over de emmer met lede ogen aan. Ben blij dat we weer aan de wal staan. We gaan eerst een halfuur plat om warm te worden en ons evenwicht orgaan weer tot rust te laten komen. Gelukkig is de zee een stuk rustiger bij de overtocht van Picton naar Wellington. We hadden de camping gereserveerd omdat we laat zouden arriveren. Alles lag netjes klaar voor ons Top van top 10 holiday park.

Datum 11 december 2018

Wellington - Otaki

De hoofdstad eens bekijken, het Te Papa Tongarewa museum de oude ST. Pauls kathedraal, Civic Square, Circa theater, Old town Hall etc. Rond een uur of 5 rijden we weg. Brengen de nacht door op een vrij camping plaats op het kiezelstrand bij Otaki. Wereldplek hier.

Datum 12 december 2018

Van Otaki - Taranaki

Stop in Foxton en zien een molen staan. Even stoppen om een kijkje te nemen. Zijn natuurlijk Nederlanders die hier een molen gebouwd hebben en die ook graan malen. Ze hebben er een lunchroom bij, waar broodje frikandel op het menu staat. Ze schenken heerlijke koffie. Het museum weer wat meer te weten gekomen over de Maori cultuur. Op het Noorder eiland zijn veel Maori gemeenschappen dan op het Zuider eiland. Er is ook een kleine tentoonstelling over Nederland en er zit een fot van Den Bosch tussen hoe grappig is dat? Wanganui waar we lunchen aan de rivier Whanganui. Bij de Mount Taranaki aangekomen wandelen we naar de Dawson waterval. Ook deze free campsite en een wereldplek aan de voet van een besneeuwde vulkaan. Prachtig

Datum 13 december 2018

Mount Taranki- Waitomo gaves

Sjan en Jan 50 jaar getrouwd, aantal filmpjes gemaakt voor hun en Janneke heeft er een mooi powerpoint presentatie van gemaakt. Eerst een fikse wandeling in deze omgeving, na de koffie vertrek naar New Plymouth. Het gebouw Govett-Brewster Art Gallery is een opvallend modern bouwwerk van gebogen metaal en beton. Er zitten mooi landschappelijke stukken in de rit van vandaag. Weer eens de luxe opgezocht van een camping met douche, keuken en wasmachine.

Datum 14 december 2018

Waitomo gaves - Pahoia Beach

Wow dat was nog eens gaaf de Waitomo glow worms. Eerst abseilen in een grot eerste gedeelte wat nauw maar daarna werd het breder. De afdaling was 35 meter. Mooie druipsteen grotten waar we doorheen lopen, lampjes uit en je ziet al veel glow worms. Het zijn hele dunne sliertjes die aan de wand hangen en n gedeelte bij de nieren geeft schijnbaar licht. Na een klein stuk te hebben getokkeld komen we bij een ondergrondse rivier, waar we warme chocolade geserveerd krijgen. De opgeblazen zwembanden liggen al gereed ik denk als ik vanaf hier het water in moet springen no way. Maar ja dan moeten we een klein stukje lager en springen met band en al een meter of 2 naar beneden het water in. We lopen dus 35 meter onder de grond door een rivier. Veel glow wormen te zien en druipers het is werkelijk prachtig hier beneden een totaal andere wereld. We moeten in de zwembanden gaan zitten als een treintje achter elkaar alle lampjes uit en worden zo door de grot heen geleid ik kan wel huilen zo mooi is het om al die glow wormen te zien. Dan hebben ze nog wat spectaculairs voor ons in petto. De grot uit klimmen over 3 watervallen kicken zeg. De adrenaline heeft vandaag zijn werk wel gedaan zijn beide best moe als we weer terug zijn. Staan nu op een free camping aan zee Pahoia, locatie is prima de aanwezige personen wat minder, orde en netheid kan wat mij betreft ook beter.  Hebben zeker 1 uur naar de bliksem en onweer gekeken vanuit onze stoelen, we zien en horen het slechte weer dichter bij komen. We gaan vannacht heel veel regen krijgen verwachten we en die verwachting komt uit

Datum 15 decembeer 2018

Pahoia Beach - Long bay

Rinus gaat hardlopen langs het strand en dat is voor zijn gevoel al een eeuw geleden. Stop Waihi ook hier weer veel over de goldrush, het oude pomphuis en een grote krater die achtergebleven is na het uitgraven van de rotsen naar goud. Op de Martha Hill Mine mag er nog tot 2020 naar goud gedolven worden daarna krijgt het de functie van recreatie park. We rijden door de Karangahake kloof, hier ook een stop voor een wandeling. Ook weer goud winningsgebied met gave oude spoortunnel zoiets als het halve zolen pad. Coromandel een verrassend leuk dorp. We slaan oester en groenlip mosselen in. Op de camping installeren we ons diner tafel aan de rand van de pacific oceaan en genieten met een flesje witte wijn van ons diner.

Datum 16 december 2018

Long Bay Park Hahei

Stukkie hardlopen, dit zijn voor mij ook de eerste kilometers na een maand of 4. Na wat niet noemenswaardige stops arriveren we in Hahei, Wandeling langs het strand en naar de kathedraal rots. Prachtige baai met hoge kliffen, azuurblauw zee en hagelwitte stranden. Ik vermoed dat alle reisorganisatie hun folder materiaal maken in Nieuw Zeeland.

Datum 17 december 2018

Hahei

Om 8:45 stappen we in een kayak om een tocht te maken laten de kust. Wonderbaarlijk schenken ze op het strand bij de kathedraal rots een fantastische goeie cappuccino. In de middag op de fiets naar Cooks Beach. Hier is James Cook aangekomen en heeft de Engelse vlag geplant en zo Nieuw Zeeland onder Engels bestuur geplaatst. Hij heeft als een van de eerste Europanen Nieuw Zeeland in kaart gebracht.

Datum 18 december 2018

Hahei - Mount Maunganui

Hot water Beach. Als het eb is op de juiste plek een kuil graven in heerlijk in het warme water liggen en naar de branding kijken van de Pacific oceaan. Bij Tairua de Mount te puka op voor een schitterend uitzicht over wederom prachtige baaien begint eentonig te worden al die mooie baaien met azuurblauw zee en hagelwitte stranden. Bij Mt Maunganui lijkt het wel Benidorm of andere spaanse toeristen plaats.

Datum 19 december 2018

Mount Maunganui - Waikite Valley

Rondje om de berg hardlopen. Bezoek aan een kiwi plantage was erg interessant. Verbazend hoe ze bv de bijen die ze ook voor de bevruchting nodig hebben om de tuin leiden. De bloesem van deze plant bevat nl geen nectar. Hoe ze de vorst van de vruchten houden hoe de groene  en gouden kiwi groeit en behandeld word. Werkelijk een eye opener. In Rotorua het oudste Maori kerkje hier komt echt over stoom uit de grond. 18:00 zijn we op de camping met hot pools, heel dit gebied pruttelt en overal zie je stoom uit de grond komen. De oorspronkelijk temperatuur is 98 graden Celsius en dit hebben onder controle zodat ze baden hebben met verschillende aangename temperaturen. Daar lig je dan lekker in zo’n bad naar de omringende heuvels te kijken en over zie je stoom uit de grond/riviertjes komen. Wat een bijzonder geweldig land met prachtige uiteenlopende natuur.

Datum 20 december 2018

Waikite Valley - Roturua

Voor vertrek eerst in de hot pools, het regent een beetje maar wat zal ons dat deren. Geisergebied Whakarewarewa waar nog 26 Maori gezinnen wonnen die gebruik maken van de geisers om te koken,baden hun huizen te verwarmen etc. Het regent een beetje en als je hier door het gebied loopt heeft het iets mysterieus al is het in dat geval wel te verklaren waarom er al die geisers en pruttelende poolen door de natuur gecreëerd worden. Vanaf hier goed uitzicht op de Pohutu geiser met water fonteinen tot wel 30 meter hoog Waauw. Het oude badhuis is helaas gesloten, maar de buitenkant is nog steeds de moeite waard. Het waterfront met vele zwarte zwanen.

Datum 21 december 2018

Rotorua

Onze laatste dag met de camper, vanmiddag moeten we hem inleveren. Onderweg pakken we nog Hells gate mee waar we in de modderbaden gaan en daarna in sulverpool. We ruiken behoorlijk naar zwavel maar het schijnt overal goed voor te zijn jullie zullen ons na deze kuur niet meer herkennen. We zijn op de afgesproken tijd bij het verhuur bedrijf maken de boel schoon en leveren met pijn in ons hart de sleutels in. Tijdens het heerlijke diner met Jeroen en Lorraine onze reis de revue laten passeren. Ik kan iedereen die van plan is om naar Nieuw Zeeland te gaan en een camper te huren kijk bij: http://www.rotoruacampervans.co.nz.

1. Humphry en Hannie:
    23 december 2018
    Hoi Annie en Rinus bedankt voor het delen van jullie bijzonder mooie reis door Nieuw Zeeland. We hebben de reis een beetje mee mogen beleven, dankjewel☺
    We wensen jullie een fijn kerst en een veilige terugreis.
    Liefs van ons.
  2. Marij:
    23 december 2018
    Weer een mooi reisverslag mogen lezen, geniet van jullie laatste dagen en een goede terugreis naar Nederland. En natuurlijk fijne feestdagen en tot in het nieuwe jaar
  3. Sjan Heijmans:
    23 december 2018
    Geweldig om met jullie verslag weer te lezen. Ik denk wel dat ik jullie nog herken, al zullen jullie wat zachter aanvoelen na al die gezonde warme baden. Goeie reis terug. Dikke knuffel.
    Jan& Sjan.
  4. Jeroen en Nelly:
    24 december 2018
    Hoi Annie en Rinus weer een mooi reisverslag ,geniet nog van de laatste dagen ,en ook van ons fijne feestdagen en een veilige terugreis .Tot gauw
    Jeroen en Nelly xx
  5. Anja:
    2 januari 2019
    nou inmiddels zijn jullie weer thuis. nog de allerbeste wensen voor 2019. weer zoveel herkenning gehad. heb ook met dolfijnen gezwommen aldaar en de glowworms waren fantastisch. tot 19 januari! dikke knuffel, anja
  6. Marinda:
    4 januari 2019
    Hallo Annie en Rinus,
    Eindelijk even tijd kunnen nemen voor het lezen van jullie laatste reisverslag. Oudejaarsavond nog het eea van jullie gehoord maar leuk om dit verslag te lezen. Wat zijn jullie weer ervaringen rijker. De glimwormen, dolfijnen, en al het andere moois. Nog tijd gevonden om wat aan de conditie te doen. Top hoor. Bedankt dat we mee mochten genieten.xx Marinda